Allmänt, Lusselyftet2016, Personliga framsteg always strive to become the strongest version of yourself, lusselyftet, lusselyftet2016, mental styrka, never say you can't, strength, strong, stronger, styra, styrka, styrkelyft, styrketävling, träning, öka i styrka

Vägen mot Lusselyftet2016 Del 2: Första mötet

Hej på er! 
 
Kom precis hem från ett första möte med de som håller i lusselyftet. De gick igenom alla regler och rutiner som bör följas. Det var skönt att få lite info eftersom jag är väldigt ny på detta. Många kanske tror att det bara är att gå ut och lyfta vikten som ligger på stången men det är så mycket mer än så. 
 
En sak som de påpekade, som jag aldrig ens har tänkt på är att det kommer vara ca 10-15 minuters vila mellan varje lyft. Min första spontana tanke var: Skönt med mycket vila! men sen slog det mig att det kanske rent av är negativt med för mycket vila, du blir kall och tappar fokus mellan lyften. Jag är van att vila "länge" dvs runt 4-5 min om jag tränar väldigt tungt men detta blir något helt annat. Nästan så att man blir hungrig mellan lyften ^^. Tipset de hade var att i allafall ta med en långärmad tröja för att hålla värmen, vilket kan vara bra när man ska ta i som satan i gatan! 
 
Vi fick även kolla så att inställningarna på ställningen (ordvits? ^^) var korrekta, det är det kanske inte så många som tänker på men inställningen kan vara skillnaden mellan ett lyckat lyft och ett misslyckande. 
 
 
 
Figur: Varvar kolhydrater med grönsaker.
 
Jag har under de senaste dagarna experimenterat med min kropp...Inget perverst. Jag har kollat lite hur snabbt jag kan gå ner i vikt och det har gått bra. På 4 dagar är det -3kg och jag ligger nu runt 74 kg (mot helgens 77 kg). Det är ingen raketforskning, 95% av all förlorad vikt är vätska, det jag gör är att kapa det mesta av saltet som binder vätska i kroppen. Det finns personer som kan droppa 10 kg på några dagar genom att "dränera" kroppen. Detta är såklart inte det mest hälsosamma man kan göra, bör endast göras om man känner sin kropp väl och bara i kortare perioder. Börjar man få kramper och annat är det tecken på att man bör fylla på med både vätska och mineraler/salter. 
 
 
Figur: Kör på ba! 
 
Så nu blir det att äta normalt igen fram till tävlingsveckan. Kommer lyssna väldigt noga på kroppen, sviktar orken så måste jag snabbt göra något åt detta. Det är inte långt kvar nu, fortfarande taggad! 
 
till sist vill jag bara tipsa om ett program som en vän tipsade mig om, svett och etikett. Jag hade aldrig sett det förut men det är väldigt underhållande. Det är en man som testar olika sporter och jag tänkte länka ett avsnitt där han kör styrkelyft. Klicka på bilden för att se avsnittet. 
 
 Figur: Klicka på bild för att se avsnittet.
 
  
Stay strong!
Stay tuned!