Allmänt, träningstips 100%, adobe, adobe gains, always strive to become the strongest version of yourself, bli stark, fitness, fitnessblogg, hälsa, ideal, information, information ideal, kropp, kropp, kroppsideal, kroppsideal', mental styrka, never say you can't, photoshop, samhällsnyttig information, simzore fitness, sport, stark, stark kille, starkare, styrka

Verkligheten bakom kameran!

Hej på er!
 
Hoppas att ni har en bra helg så här långt. Har själv ätit en rejäl lyxfrukost med proteinvåfflor och lite glass och
banan på toppen. Det var lika gott som det ser ut kan jag lova! ;)
 
Figurer: mums, proteinvåfflor är en bra start på dagen! :D
 
I det här inlägget tänkte jag prata lite om ideal, eller snarare den idealhets som finns på sociala medier. 
Vi vet alla att den förekommer, i alla sammanhang på alla platser. Det är dock skrämmande hur lätt
man faller för fejkade eller photoshopade bilder. Jag personligen har också troligtvis blivit lite skadad under
alla år som kroppsbyggare. En bra fysik för 10-20 år sedan är ingenting mot vad man måste uppnå för
att ens kallas lite vältränad idag. kolla bara på actionfigurer som säljs idag mot de som såldes för 20-30 år
sedan, nu ser de ut som muskelmonster i jämförelse med tidigare. 
 
Det som är mest skrämmande tycker jag är att idealen som finns idag (inom fitness) oftast inte ens är
möjliga att uppnå med "lagliga medel". Medan majoriteten av oss tror att det är en fullständigt normal
fysik och att man kan uppnå den genom att ta det eller de kosttillskotten som han eller hon i fitness-
tidningen använder så ser verkligheten helt annorlunda ut. Jag säger inte att alla inom fitness-industrin 
använder droger, jag säger bara att de som tittar blint på kroppar i tidningar kanske bör ta annonserna
med en nypa salt och vara källkritisk, som med allt annat. Det blir ju en ond spiral när annonserna gör
att försäljningen ökar och de inblandade får bra betalt och uppmuntras att göra "vad som än krävs" för att
se bra ut. De blir inte tvingade men om de inte gör det så har de inget jobb. 
 
Photoshop i all ära, det är bra på många sätt men det har även en baksida. Ni har säkert sett någon
dokumentär tidigare då kvinnokroppar helt gjorts om, att midjan har smalnats och ögon gjorts större mm.
för att göra bilden attraktivare för den som tittar. Det man inte kanske tänker på att detsamma gäller killar
inom fitness-industrin, jag hade personligen inte tänkt på det när jag började träna. Då görs istället muskler
större och magrutor förtydligas/ läggs till. Detta oroar mig eftersom man då inte ens ser ut så i verkligheten 
och får andra att tro att man gör det. 
 
 Figur: Bilden säger mer än 1000 ord, midjan har smalnats, låren är större, Axlar/Triceps större
och ljusändringar för att tydliggöra konturer. Som sagt, ta med en nypa salt....
 
Slutligen vill jag ge er ett litet filmtips: Bigger stonger faster. Detta är en grymt intressant dokumentär
om Anabola steroider och den tar upp väldigt många perspektiv. Jag såg den för första gången för ungefär
6-7 år sedan och den får en verkligen att tänka till. För er som inte har tid att se hela kan jag i allafall 
rekommendera att se från 1:11:55 där man tar upp det som jag skrivit lite om här och nu.
 
 
 
Jag hoppas att ni tyckte att det här inlägget var intressant och att ni är kritiska när ni tittar på en annons
för exempelvis ett kostillskott. Jag är inte här för att trampa någon på tårna eller ställa mot väggen,
utan snarare att informera, speciellt de yngre som precis har börjat träna och suger till sig information från
höger och vänster. Därför är det viktigt att sprida den här infon vidare, så dela gärna den här informationen
till andra så kan vi försöka förhindra ideal som är ouppnåeliga...
 
Stay strong!
Stay tuned!