Allmänt, Kost 100%, Mattips, always strive to become the strongest version of yourself, deff, deffa, deffar, diet, dieta, diettips, fitness, fitnessblogg, god mat, information kost, intermittent fasting, kost, mat, never say you can't, periodisk fasta, staystrong, staytuned

Antal mål per dag för viktminskning?

Hej kära läsare,
 
Fick en fråga av en vän på facebook där hon undrade hur många måltider man ska äta per dag
för att gå ner i vikt. Jag tänkte att det kanske är fler som undrar detta så jag svarar på frågan även 
här på bloggen. 
 
Om jag börjar med att säga att logiskt sett så finns det en gräns för hur mycket man kan äta,
någon gång kommer man att bli mätt och inte orka mer mat. Med det sagt så har
Den traditionella synen ofta varit att man ska äta lite och ofta. När det kommer till muskelbyggande
så finns det många fitness-guru's fär ute som förespråkar upp till 10 måltider per dag för att hela tiden 
ge kroppen näring. 
 
För personer med hög ämnesomsättning och vill gå upp i vikt så är detta bra eftersom de är tvungna att
äta mycket och eftersom man inte kan äta hur mycket som helst under en måltid så är det bättre att dela
upp måltiderna på fler och ändå ha relativt stora portioner...
 
men när det kommer till viktminskning så är det enligt mig bättre att äta några få större måltider. Varför? 
återigen av samma anledning som jag nämnde ovan, man kan inte äta hur mycket som helst på en gång,
det minskar alltså risken för att överäta och man kommer att känna sig mätt efter varje måltid. Om man skulle
äta flera små mål kanske dessa inte blir så små som det var tänkt, eller så blir man inte mätt av måltiden och 
"kompletterar" med något ohälsosamt efteråt. Så istället för att äta 5-6 måltider som är små och som aldrig
gör en riktigt mätt eller nöjd så tycker jag att det känns bättre att äta 3 större måltider. Visst, man kanske blir
lite hungrigare mellan måltiderna till en början men det kommer ofta avta när kroppen vänjer sig. Dessutom
kommer det kännas riktigt bra efter en stor måltid, man kommer känna sig mätt och belåten och inte ha
något sötsug. 
 
Figur: Lite extremt kanske (inte för vissa ;) ) men jag väljer hellre att äta mer få gånger! ^^ 
 
Om du i dagsläget äter 6 måltider per dag kanske det blir väldigt jobbigt om du skulle kapa till 3 gånger per dag
direkt. Då skulle jag snarare sänka gradvis, att första veckan minska till 5 ggr/ dag, veckan efter 4 ggr/dag och 3:e veckan sänka till 3 ggr/dag. 
 
Som med allt annat så är detta bara min åsikt och det har fungerat väldigt bra för mig (förvånansvärt bra
måste jag säga). Alla är vi olika och mycket handlar om mentalitet. Känns det bättre att äta fler mindre mål
så är det helt rätt att köra på. Jag ger er bara mina idéer och erfarenheter sen är det upp till er om ni vill
testa eller inte. 
 
Hoppas att ni tyckte att detta var intressant. Lite kuriosa: Visste ni att hundrasen labrador saknar genen som
gör att man känner mättnad? De är därför extremt glupska och äter ofta för mycket. Så tips till er som är 
labradorägare där ute, ge dem inte all mat de vill ha och se till att de får mycket motion. :) Måste kännas
väldigt jobbigt att aldrig bli mätt :P
 
Har ni några andra frågor så kommentera, skriv på facebook eller skicka ett mejl. Jag tycker bara att det är kul
att svara på era frågor och det finns verkligen inga dumma frågor. Med det sagt...
 
Stay strong!
Stay tuned!