Allmänt, Kost, Personliga framsteg 100%, 2016, Mattips, always strive to become the strongest version of yourself, deff, deff2016, diet, fitspo, gå ner i vikt, hjälp med träning, minska cravings, minska fett%, never say you can't, staystrong, staytuned, student, träna

Svårt att gå ner i vikt

Hej på er! 
 
Då var det en ny vecka med nya möjligheter! Jag käkade precis två stora wraps med pulled
pork i, riktigt smarrigt! ^^
 
Figur: Ca 600 kcal av gotti gotti! :D
 
Idag ville jag prata om något som jag antar att många av oss varit med om och ge några tips. 
Som jag nämnt så många gånger innan är kroppen fantastisk på det sättet att den anpassar sig till miljöer och
situationer den blir utsatt för. Detta kan vara både himel och helvete beroende på i vilken sits man är. 
Kroppen vet till exempel hur många kalorier den behöver och detta är jättebra eftersom man då kan öka
fetfförbränningen genom att dels motionera men även genom att bygga mer muskler som kräver mer 
energi. Personer som försöker bulka som först går upp i vikt och sedan helt plötslig stannar upp i viktuppgången
trots att de äter lika mycket har troligtvis ökat muskelmassan som kräver mer energi. När jag har deffat tidigare år har jag snabbt behövt gå ner under 2000 kcal för att minska i fett, nu kan jag göra detta på 2600 kcal.
Så för den som gillar att äta kan börja överväga att bygga lite muskler, då kan du äta mer utan att lägga på dig
fett. ;)
 
Tyvärr gäller samma sak åt andra hållet. Nu när jag har deffat 4 veckor har min viktnedgång stannat av för att
kroppen anpassar sig och då måste jag sänka kalorierna ytterligare för att minska fett %. Därför är dett ytterst
viktigt att inte sänka kalorierna för mycket i början. Så i mitt fall blir det att minska till 2300 kcal och se vad som 
händer. Började med detta idag så vi ska se hur det går. Rent ätarmässigt har det går bra, det är inga problem
med hungern så länge man äter kalorisnål mat som sallad och frukt. 
 
Så det man ska hämta från det här inlägget är att inte ta för givet att bara för att man åt si och så många
kalorier för ett år sedan betyder det inte att du kan äta samma mängd nu och hålla vikten. Såklart
är det även andra faktorer som aktivitetsnivån och åldern förändrar ämnesomsättningen men även
kroppskomposition har en stor inverkan. Det var allt för mig för den här gången...
 
Stay strong!
Stay tuned!