Allmänt, Kost 100%, 2016, Mattips, always strive to become the strongest version of yourself, deff, diet, kalorier, mat, mycket mat, myfitnesspal, never say you can't, nyttig mat, räkna kalorier, staystrong, staytuned, tappa vikt

Förberedelser, steg 1: Kolla kalorimängd

Tjenamors! 
 
Hoppas att allt är bra med er. Själv kom jag hem för inte så längesen efter att har 
tränat med min exjobbspartner. Han har satt press på mig genom att säga att han 
vill att jag ska träna honom stark, vi ska se vad vi kan göra åt den saken. Han har
grym intensitet på passen vi tränar tillsammans och jag beundrar verkligen hans kämparglöd.^^ 
 
Nu till dagens inlägg som handlar lite om förberedande förberedelser inför årets diet/deff. Vadå
förberedelser? tänker ni,"det är väl bara att slänga sig in i det!". Visserligen är det också ett sätt men
av erfarenhet har den taktiken inte riktigt fungerat för mig. Antingen har jag inte sänkt kalorierna tillräckligt
och vågen har stått stilla eller så har jag sänkt kalorierna alldeles för lågt och blivit seg och svag. 
 
 
Figur: Dagens konsumerade mat.Ganska lagom! ^^ 
 
Alltså, förberedelser skadar aldrig (säger den blivande ingenjören ^^). Första steget i denna förberedelse
blir därför att kolla lite närmare på hur många kalorier jag faktiskt får i mig på en dag. I dagsläget har jag bara
ett humm om vad jag kan ligga på så en liten ihopräkning skulle vara på sin plats. 
 
För att räkna kalorier använder jag appen myfitnesspal som är ett supersmidigt sätt att skriva in vad
man äter varje dag. Tog mig ungefär 5 min att skriva in alla mina mål och snacks för dagen, jag hade 
visserligen vissa livsmedel redan inslagna på förhand men det är jättesmidigt att hämta nya. Man kan 
använda kameran på mobilen som sträckkodsläsare och får på så sätt upp innehållet genom att "blippa"
sträckkoden på paketet, skitsmidigt! 
 
Figur: Dagens kaloriintag.
 
Där har ni det mina damer och herrar, mitt totala kaloriintag ligger på runt 2800 kcal och proteinet ligger
ganska precis på 200 gram. Möjligt att jag skulle kunna minska lite på proteinet och öka fettmänden lite.
Jag tror att mitt riktiga kaloriintag är närmare 3000 eftersom jag inte räknar med grönsaker eller mjölk i
kaffet osv. Som sagt var detta inte en superexakt mätning, bara ett test för att se ungefär var jag ligger.
Så om ni känner att ni går upp i vikt utan att ha någon aning om hur är det bara att knappa in kalorierna
i appen. Det är många gånger jag blivit förvånad hur mycket (eller lite) kalorier jag faktiskt får i mig.
 
Hoppas detta var något informerande, kom ihåg...
 
Stay strong!
Stay tuned!