Allmänt, träningstips 100%, 2016, always strive to become the strongest version of yourself, deload, hjälp, hjälp med träning, never say you can't, personlig träning, personliga framsteg, staystrong, staytuned, teknik, tips, träning, träningstips

Deload week!

Hej på er! 
 
Denna vecka är det deload som gäller och vad i helsicke innebär detta tänker ni och det ska 
jag förklara! I'm here for you! ^^
 
När man tränar väldigt tungt med mycket vikt belastar man CNS ( förkortning för det centrala nervsystemet)
väldigt hårt och detta kan påverka en mängd olika funktioner i kroppen som styrs av detta.Det är ett av de mest
komplexa organen i kroppen och har en stark koppling till hjärnan. De motoriska cellerna är kopplade till CNS.
 
Man kan förenklat säga att
det fungerar som bränsleinsprutningen på en bil, om det behövs mer kraft sprutas mer bränlse in,
spelar ingen roll hur stor motor du har (dvs muskler på människan) om du inte har ett smart
och effektivt bränslesystem som säger till när mer kraft måste skjutas till...
 
Därför är det bra
att ibland låta det ta det lugnt en period. Det finns, som med allt annat delade meningar om detta och vissa
behöver inte alls vila. Å andra sidan kan man ju fråga om de personerna verkligen tränar maximalt. När
jag tränar finns det inget som heter 80% utan jag kör alltid 99-100%. 
 
Min kropp säger åt mig när jag ska ta det lite lugnt, vilket är riktigt bra. Det gäller bara att jag faktiskt 
lyssnar på den också. Har blivit bättre på det de senaste åren. När min kropp vill vila brukar jag känna av
lederna. Ingen smärta men snarare en spänning som är lite obekväm, dessutom brukar jag bli lite tröttare än 
normalt och i värsta fall dra på mig någon förkylning. Då vet jag att det är dags att ta en vecka där jag sänker
vikterna rejält, ofta kör jag 60-65 % av det jag brukar köra. I och med att jag är van att köra 100% så blir
det ganska omotiverande att gå till gymmet, men jag vet att det behövs. Det kommer bara gynna mig. Dessutom
händer inte detta så ofta, brukar bli en lättare omgång var tionde vecka ungefär.
 
Figur: 3 glassar för 10 spänn, klart man köper! ;)
 
Så för er som tränar hårt och känner att ni blir tröttare och kanske även känner av leder som jag, prova
att ta en vecka med att träna annat eller mer teknik-baserad träning. Veckan efter kommer man tillbaka 
starkare och gladare! ^^
 
Stay strong! 
Stay tuned!