Allmänt 100%, 2016, bli stark, diet, dieta, kalorier, never say you can't, stark, staystrong, staytuned

3 Misstag att undvika!

Hej på er!
 
Har precis ätit min middag, efter den blir det lite flingor med mjölk och banan också. Jag har redan börjat
förlora mellan 1,5-2 kg på bara 3 dagar, men mycket av det är vätska. Kommer en uppdatering om det
senare när vikten har börjat stabiliseras lite. 
 
Figur: Dagens middag, Lax med haricot verts, boccolli och paprika! ^^
 
Nu tänkte jag ta upp dagens ämne, nämligen att lista 3 misstag som jag anser vara väldigt vanliga och
kan ge problem under dieten. Jag ska försöka hålla mig kortfattat så här kommer punkterna:
 
Sänker kalorierna för lågt.
Detta är något som är väldigt vanligt och jag har själv varit där. Har nog varit lite för otålig alla tidigare
år. Det är först nu jag verkligen har lagt upp en strukturerad plan för hur jag ska minska kalorierna sakta
men säkert. Det som händer med kroppen om man sänker kalorierna för mycket är att den går in i ett läge
för att spara energi, typ ett svältläge. Kroppen blir seg och immunsystemet kan försvagas så man lättare blir sjuk.
 
Kroppen  lär sig att anpassa sig till energin den får så efter ett tag stannar vikten upp. Eftersom man
redan har sänkt så mycket så blir det ännu värre om kalorierna sänks mer. Till slut kommer man börja må
dåligt och börja äta normalt och då passar kroppen på att lagra så mycket energi den bara kan, dvs man lägger
på sig fett, troligtvis mer fett än vad som fanns på kroppen från början.
 
Börjar träna "lättare"
Den här punkten kan det finnas delade meningar om men jag ska förklara min (enligt mig själv) logiska teori.
Visst, att träna lättare med mer repetitioner kanske bränner mer kalorier vilket ger mer fettförbränning. 
Som jag nämnde i punkten ovan så är kroppen jättebra på att anpassa sig till miljöer och påfrestningar. Om 
man helt plötsligt börjar träna med lättare vikter kommer kroppen inte behöva så mycket muskelmassa längre
och eftersom muskler som inte används bara slösar energi så börjar kroppen göra sig av med
muskelmassa. Det är något som alla kroppsbyggare vill undvika eftersom det går åt mycket mer arbete till att
bygga ett kilo muskler än att minska 1 kg kroppsfett. Så att hela tiden tala om för kroppen att musklerna 
fortfarande behövs genom att köra tungt minskar risken för muskelnedbrytning. Detta är bara en av mina teorier och jag kan bara utgå från min erfarenhet som är att jag har behållt det mesta av musklerna
under dieten. 
 
Att inte vara konsekvent
Denna är nog den jobbigaste delen i en diet. Att hela tiden vara i ett underskott är det ingen som tycker om.
Därför har 5-2 dieten skapats och inget ont om den, bevisligen så fungerar den. Det blir dock ett problem
när man ska följa en diet och sedan hoppar på och av lite som man vill. Det är värst de första 2 veckorna,
sedan är det inte så farligt. Misstaget som ofta görs är att man går in för hårt från början, man börjar gå på
morgonen varje morgon och träna varje dag samtidigt som man äter hälften av det man brukar. Detta är en 
ekvation som inte går ihop för mig. Att istället ha tålamod och satsa på att minska 0,5 kg i veckan gör att det
hela blir mycket behagligare och mer hållbart i det långa loppet. 
 
Så, det var några av mina tips. Det kommer fler och kanske fler konkreta i framtiden. Nu är det dags
för mat igen... Yippee!
 
Stay strong!
Stay tuned! 
#1 - - Matilda Berlin:

Bra tips! Och grymt jobbat! =)

Svar: Tack så mycket, Det glädjer mig att höra! :D btw, snygg blogg du har! :D
Simzore