Allmänt, Kost 100%, always strive to become the strongest version of yourself, bli stark, blog, blogg, bloggare, bloggpost, bulk, bulkar, fullvärdigt protein, hamburgare, klimat, klimatsmart, koldioxid, komplett protein, kött, never say you can't, protein, quorn, simzore, simzore fitness, stark, stark kille, starkare, staystrong, staytuned

Vegetariskt!

Hej på er! 
 
Idag måste jag erkänna att jag var lite lat när jag kom hem, jag kände inte för att stå så länge framför spisen. Det gjorde jag till kl 22 igår kväll för att ha matlådor till veckan. 
 
Istället tog jag en titt vad jag hade i frysen som kunde lagas till snabbt och där låg faktiskt quorn-burgare. Ni hörde rätt, jag har börjat variera lite så att det inte bara blir kött. Jag tror faktiskt att vi bör äta mindre kött, speciellt här i Sverige, och speciellt jag själv som nog är en av högkonsumenterna av kött.^^ Köttproduktion är enormt påfrestande för miljön och finns det sätt att minska den utan att livskvaliteten försämras är det en god tanke att göra det. 
 
Figur: Quorn-burgare med vitlökskroketter till. Inte helt fel! 
 
quorn är gjort av ett svamprotein kallat mykoprotein och är fullvärdigt, dvs att det innehåller alla viktiga aminosyror som behövs för kroppen, till skillnad från vissa växter med hög proteinhalt (ex linser). Quorn innehåller mindre fett, har färre kalorier och minder kolesterol än kött (kan ses i bild nedan)
 
Figur: Som ni ser är det hälften så många kalorier i quorn!
 
Enligt företaget själv är quorn ett klimat-smart allternativ och bidrar till 90% mindre koldioxidutsläpp än nötkött och 75% mindre koldioxidutsläpp än kyckling. 
 
Så antingen bara för variationens skull, eller för miljöns skull. Prova på quorn någon gång. Har själv precis ätit upp och jag tyckte att det smakade riktigt bra! Tummen upp.
 
Vill ni läsa mer om quorn kan ni göra det på deras egna hemsida här!
 
Stay strong!
Stay tuned!
#1 - - Natahlie:

Just nu pågår en stor bloggtävling hos mig som ska agera julkalender, jag kommer varje dag från 1/12 - 24/12 dra en vinnare, som kommer få sitt helt egna inlägg om sin blogg, hur spännande? :) Och de skulle va så kul om du deltog, kram på dig! ♡