Allmänt, kosttillskott 100%, Simon Perjans, always strive to become the strongest version of yourself, anabol, bli stark, core whey, fullvärdigt protein, kasein, katabol, komplett protein, mjölkprotein, muskler, never say you can't, ofullständigt protein, protein, proteinkälla, proteinpulver, simzore, sojaprotein, staystrong, staytuned, whey, whey-80

Kosttillskott 101: Protein

Hej på er!
 
Hoppas att ni har det bra! jag har inte varit aktiv på bloggen på några dagar, beror dels på att jag har varit ganska upptagen med skolarbete och dessutom var jag hemma i dalarna under helgen. Hjälpte pappa inför flytt, kände att det var dags att ge en gentjänst eftersom han hjälpt mig att flytta 3 ggr här nere i Linköping :P.
 
Figur: dalarna är vackert ;) och hittade lite nostalgi i barndomshemmet! ^^
 
Nu till dagens inlägg som kommer handla om protein, kroppens byggmaterial och en kroppsbyggares bästa vän. Det här är ett grundläggande inlägg och är tänkt till er som funderar på att köpa kosttillskott men inte riktigt vet var ni ska börja och vad ni ska köpa. Protein är verkligen en av de första kosttillskotten man bör överväga att köpa men det finns så mycket olika där ute, dels olika typer av protein och olika märken. Tänkte först gå igenom olika typer:
 
Vassleprotein: Är egentligen en biprodukt från produktionen av mejeriprodukter. Vassle går ofta under det engelska namnet whey och är ett protein som bryts ner och tas upp snabbt äv kroppen. Därför lämpar sig whey-protein jättebra att ta efter träning för att ge kroppen något att bygga med.
 
Det finns två typer av vassleprotein, vassleisolat (whey isolate) och vasslekoncentrat (whey concentrate). För att det inte ska bli alltför svårförstått kan man förenkla det och säga att skillnaden är att isolat har högre proteinhalt och är nästintill laktosfritt, men det kostar en hel del mer.
 
Kaseinprotein: Också en biprodukt från mjölk. Skillnaden är att kasein är ett protein som tar lång tid för kroppen att smälta och det ger en långsam och jämn tillförsel av protein. Därför är detta bra att äta innan man går och lägger sig för att minska muskelnedbrytning. Kaseinprotein kan man få i sig genom att äta livsmedel som keso och kvarg. 
 
sojaprotein: För veganer finns sojaprotein som är ett fullvärdigt protein. För veganer är det extra viktigt att äta någon form av protein-tillskott då de annars har svårt att få i sig tillräckligt.
 
Övriga protein-tillskott: Det finns även äggprotein som är ett av de protein med högt biologiskt värde (vassle har högst av dessa). Biologiskt värde är egentligen ett mått på hur bra ett livsmedel tillfredställer människan behov av aminosyror, Ägg har värdet 100, vassle 104 och kött,fisk och fågel har ca 80-90. Corn flakes har för övrigt värdet 15 så skulle nog säga att ett ägg till frukosten är att föredra! ;)
 
Så vilket protein ska man köpa? det har jag inte ens nämnt. Jag tycker man kan börja med ett vassleprotein. Dels för att det är billigt, det har högt biologiskt värde och det tas upp av kroppen snabbt (snäll mot magen). Det tråkiga är att vissa av företagen spetsar sina proteinpulver med extra aminosyror för att öka proteinhalten. Det är lite som att hälla i etanol i bensinen och sälja för samma pris eftersom de aminosyror de har i oftast inte är essentiella utan bara det billigast möjliga. Det kan därför vara bra att kolla upp tillverkaren (googla) innan man köper och se om det står bra eller dåliga saker om dem.
 
Jag kan säga är att jag använder core-whey från svensktkosttillskott, mest för att smakerna är goda...Det är min och endast min åsikt så döm mig inte om det skulle vara så att du provar på och inte tycker det ;)
 
Så, försökte hålla mig kort men det blev ganska långt ändå! Hoppas i allafall att det var informativt och nyttig läsning för någon osäker där ute. Ha det bra så hörs vi snart igen!  Nu ska jag träna! :D
 
Stay strong!
Stay tuned!