Därför tar jag inte detta kosttillskott!

Hej kära läsare! 
 
Jag har hittills bara skrivit om vilka kosttillskott jag använder och vilka jag
tycker är prisvärda. Det är ju såklart min personliga åsikt och många köper
säkert andra kosttillskott också som de känner ger resultat. 
 
Jag tänkte nu ge min personliga åsikt om kosttillskott som jag inte skulle
köpa eftersom jag anser att de inte är värda pengarna. Om man skulle 
få produkterna gratis skulle jag kanske överväga att använda någon
av dessa:
 
1: PWO- Pre WorkOut (prestationshöjare)
För er som inte vet vad det är så kan man säga att det är som en energi-
drink man dricker innan träning för att få en liten kick. 
 
Det finns ett antal orsaker varför jag inte använder dessa, för det första har
många  en negativ bieffekt som gör att man "crashar" efter träningen
och blir helt slut, blir nästan som en baksmälla för vissa. Min styvmor ringde
mig igår och var orolig eftersom hon hade tagit en PWO för tidigt och sedan
crashat mitt i träningspasset, hon hade fått en "prova på"-påse från gymmet
som hon kände för att testa. Det var sista gången hon tog en PWO sa hon! ^^
 
En annan orsak, kanske den största är ovisshet. Man har extremt dålig koll
på vad som är i dessa. Man kan nästan räkna med att den innehåller mycket
koffein men sedan står det typ "special super duper blend" 400 mg och inte vad själva 
ingredienserna är. I våras gjorde man tester på en PWO och hittade en
amfetamin-liknande substans, som antagligen var tänkt att ge användaren
en "skön känsla". Antar att det inte var så stora mängder av det ämnet men
säkert ändå tillräckligt för att man skulle åka fast för doping om man tog det
före en tävling. 
 
Den tredje orsaken är beroendet, folk som använder PWO's och använder det under
varje träning skapar ett beroende. De kan inte träna utan någon form av energistimulans.
Jag skulle säga att det är okej att använda PWO ibland, när man känner sig lite nere och
behöver en liten spark i baken. Annars tycker jag att en kopp kaffe eller en koffeintablett 
fungerar minst lika bra.
 
En sista orsak som jag måste nämna är priset, det varierar såklart och ligger mellan
10-25 kr/ portion. Jag skulle inte betala typ 20 spänn för att "orka med" ett gympass! 
Vad kostar en självbryggd kopp kaffe? 2kr? det räcker för mig! ^^
 
Det var meningen att jag skulle lista ett antal kosttillskott men jag insåg nu att detta blev ett
ganska långt inlägg så jag får ta de andra tillskotten i ett separat inlägg i framtiden! :)
 
 Figur: Arnold använde ingen PWO! ^^
 
Notera att det bara är min åsikt, har du pengar så visst, spendera det på en PWO.
 
Stay strong!
Stay tuned!