Allmänt, Kost, träningstips 100%, 2016, Mattips, always strive to become the strongest version of yourself, banta, bli stark, gå ner i vikt, kalorier, never say you can't, räkna kalorier, stark, staystrong, staytuned

IIFYM - Ät vad du vill, minska i vikt!

Hej på er! 
 
En vecka av dieten har nu gått och det känns riktigt bra. Jag har hållt mitt kalorimål i stort sätt varje dag
och det är tack vare appen Myfitnesspal som gör det väldigt lätt att hålla koll på vad man får i sig. 
 
Vi har alla hört om massa dieter som LCHF; GI och 5:2- dieten. Jag vet inte men jag tror att ett lite mer okänt
begrepp är IIFYM. Det finns mycket i bodybuilding-kretsar och blir mer och mer populärt, med för-och-
nackdelar. 
 
IIFYM står för If It Fits Your Macros, alltså översatt " om det passar dina makronutrienter/ näringsmål". 
Filosofin är helt enkelt att du kan äta vad du vill, bara du får i dig rätt antal kalorier, kolhydrater, protein och fett. 
En kolhydrat är fortfarande en kolhydrat, var den än kommer ifrån, anser dem. Spelar ingen roll om du 
käkar 1 kg socker eller 1 kg ris. Just på den fronten håller jag inte riktigt med men jag har börjat töja på
gränserna en aning. Förut åt jag bara torrt ris och kyckling, men nu kan jag unna mig själv någon sås till,
bara jag räknar med det kaloriintaget. Man måste ju även ha koll på att man äter tillräckligt med vitaminer och 
mineraler, vilket finns i ris och inte lika mycket i socker! ;)
 
Med just appen MyFitnesspal är det hur smidigt som helst att lägga in vad man äter. Till min förvåning insåg
jag också att jag äter väldigt mycket protein ibland och kan då korrigera det med att äta mer kolhydrater eller fett.
 
Det bästa är också att man inte är bunden till ett visst sätt att äta och man kan enkelt gå ut och käka med 
kompisarna, det gäller bara att "spara" lite kalorier under dagen som man sen kan "spendera" på kvällen.
Det gjorde jag i lördags och jag tror att jag lyckades hålla mig ganska bra, runt 2800 kcal när målet var 2600.
I början kan det upplevas lite jobbigt men nu tycker jag nästan att det är lite roligt att lägga in mat i appen och se
hur man kan pussla ihop kaloriintaget för att uppnå sitt mål! Ännu roligare är det när jag ser resultat! 
Figur: Här är dagens mat, 36 kalorier ifrån målet är ändå godkänt! ;)
 
Man märker ganska snart att man äter mer än vad man tror.
 
Det var ett litet tips från mig, så länge man håller sig till sitt dagliga kalorimål så tappar man garanterat
i vikt! appen finns till mobilen så att man kan ta med sig den vart man vill, finns även en webbaserad version
som bilden är tagen ifrån. 
 
Stay strong! 
Stay tuned!