Allmänt, Motivation, Tips I Livet 100%, always strive to become the strongest version of yourself, död, insikt, inspiration, kyrka, livsstil, motivation, never say you can't, självinsikt, tips

Vad säger de när du är död?

Föreställ er detta:
 
du står utanför porten till en kyrka, du tittar upp och hör hur kyrkotornets klokor klämtar tydligt. 
Det är en varm sommardag och bestämmer dig för att gå in igenom kyrkans port. Där inne möts 
du av den svala luften och lukten av fuktigt trä. Väl där inne ser du att det sitter folk vid bänkarna 
längst fram och vid altaret står en kista. Det är så tyst att man kan höra fågelkvittren utifrån, du inser att det
är en begravning och går därför sakta och tyst fram genom gången för att visa respekt för de sörjande och
den avlidne. 
 
När du börjar närma dig altaret och den stängda kistan ser du någonting som står placerat på den.
Det är ett foto, din nyfikenhet är för stor för att inte titta närmare på fotot för att se vem som ligger i kistan.
Det är något bekant med fotot, det känns som att du har sett det förut på något sätt, du kisar för 
att se tydligare och upptäcker till din förvåning att det är en på dig! taget förra sommaren! Du blir chockad,
förvirrad och ryggar tillbaka. Du ser dig omkring och ser vilka det är som sitter vid bänkarna längst
fram, olustkänslorna väller när du upptäcker att det bara är människor du känner. Ingen verkar ha lagt
märke till att du är där och detta gör att hela situationen blir ännu mer mystisk, du kan inte förstå vad som 
hänt. För att samla tankarna slår du diig ned några bänkar bakom alla de andra. Efter en liten stund stiger
en präst fram till altaret och ställer sig bredvid kistan, tittar respektfullt ut över personerna som sitter 
framför honom och så börjar han med en djup och lugn stämma att tala....
 
 
 
Nu när jag har fått in er i rätt stämning så ställer jag frågan: Vad tror ni prästen skulle säga? han har 
säkert blivit tillbedd av din familj att berätta vem du var.
 
Att ställa sig frågan: "Vad skulle folk säga om mig när jag var död?" kan vara en bra metod för att se 
sitt rätta jag i spegeln. Det vi är är mycket mer värdefullt än det vi har. För att förtydliga det hela och vara mer
pedagogisk kan jag ta några exempel som man kanske skulle få höra av bekanta, exempelvis grannen:
 
Exempel 1
" Ja, den där Simon han var den där killen som alltid ställde
upp, som aldrig gnällde och alltid hade ett leende på läpparna. När vi kom över på fika var han alltid
så välkomnande och otroligt sympatisk och ödmjuk. Han var väldigt lätt att ha och göra med" 
 
Exempel 2
Ett annat exempel man skulle kunna höra: " Simon, nja, jag kände honom inte speciellt väl, han var ofta ute och
reste vad jag har hört och det var alltid mycket med jobbet. Han hade dock en riktigt snygg merca som 
han åkte och glänste med lite då och då. Ska jag vara ärlig verkade han vara lite av en snobb som 
inte kunde hantera sina relationer speciellt bra"
 
Jag vet inte vad ni tänker men jag skulle mycket hellre vilja höra nr 1, nu skulle jag inte höra det då 
eftersom jag var död, men ni fattar... Det jag vill säga här är, bli inte identifierad av saker du äger eller
har utan snarare den du är eller strävar efter att bli. Att hela tiden sträva efter att bli den starkaste versionen
av sig själv är verkligen inte bara att lyfta tungt skrot. Jag vill inte höra "Den där Simon, han var jävligt jobbig
men han kunde bänka 200 kg". Den starkaste versionen av sig själv ska utvecklas på alla plan, din karaktär ska vara stark, genuin, ödmjuk, respektfull. Respekt hos andra sker ofta inte på en gång, det krävs en
del möda och engageman för att vinna andras respekt, det är så det är och det är så det alltid kommer att
vara, det är naturligt.
 
Till sist vill jag bara tacka för att ni stod ut och läste hela det här långa inlägget och jag hoppas att ni
själva ställer er frågan, vad skulle er granne,era  kollegor, er flickvän/pojkvän, era barn, er pappa och
mamma säga om er? Jag vet själv att jag har saker att slipa på (inte bänken, den är bäst ;) )  som jag
hela tiden tänker på. Det första steget är ju att ha självinsikten att faktiskt inse sina svagheter och göra
dessa starkare men även uppskatta och utnyttja sina styrkor är otroligt viktigt....
 
Stay strong!
Stay tuned!