Allmänt, Motivation, Personliga framsteg, träningstips always strive to become the strongest version of yourself, never say you can't

En tillbakablick

Hej på er!
 
Jag gjorde om lite på bloggen och av en slump så kom jag in på mitt allra första inlägg på den här bloggen. Det var skrivet i januari 2013, alltså ungefär 3,5 år sedan. Det är en av de bra sakerna med att skriva blogg, man kan gå tillbaka i tiden och se vad man gjorde rätt och vad man gjorde fel.
 
På den tiden kan jag lätt säga att jag inte hade någon koll på fettprocent, jag skulle ner till 8% kroppsfett vilket skulle innebära en kroppsvikt på 70 kg. Förhoppningsvis har jag lagt på mig lite muskler på den här tiden och jag kommer nog knappt ner i 11% på vikten 70 kg. Det är sånt som kommer med erfarenheten och jag har kärt mig massor längs den här resan. 
  
Figur: Jag för 3,5 år sedan innan första deffen.
 
Att minska sitt kroppsfett har varit en pina under flera år men nu går det i princip smärtfritt att deffa ner sig. Jag kan äta lite vad jag vill och jag får bättre resultat än vad jag fick då. Det gäller att bli expert på sin egen kropp, veta hur den reagerar på olika saker och tänka långsiktigt. Äter man mat som man inte tycker om kommer dieten inte att hålla speciellt länge. Samma sak gäller träning, ett träningspass ska vara något man ser fram emot att få genomföra och att man känner att det ger resultat. En vanlig fråga jag brukar få är: "vilket är det bästa programmet för att bli muskulös" eller "vilket är det bästa programmet som gör mig stark". Mitt svar på de frågorna är enkla, det bästa programmet är det som utförs kontinuerligt och som du lyckas genomföra. Man kan få bra resultat bara genom att köra ett program med enkla basövningar, det behöver inte vara så avancerat. 
 
 
 
Figur: Och detta är jag nu, efter några års hållbart tränande. Prioriteten ligger alltid i att må bra av att träna!
 
Nu pratar jag förstås om gemene man, kanske 90-95% av oss som vill få resultat och hålla oss hälsosamma. Resterande 5-10% som satsar på elitnivå kan tänka på att göra specifika övningar som stödjer deras idrott. 
 
Inom förbättring av miljön så pratar man ofta om hållbarhet, dvs ett hållbart miljötänk som kan utföras på lång sikt. Exakt samma saker gäller generellt i livet, en hållbar ekonomi, ett hållbart levnadssätt som kan inkludera ett hållbart tänk kring träning och kost. Alltför många går in till 110% (inklusive jag själv tidigare) i något som inte är hållbart i längden och slutar efter en ganska kort tid med träning och äta sunt. Därför förespråkar jag alltid att ha en genomtänkt plan  och ett mål innan man ger sig in i något. Med det tipset så checkar jag ut för den här gången!
 
PS: Vill ni läsa mitt allra första inlägg hittar ni det HÄR
 
Stay strong!
Stay tuned!