Allmänt, träningstips 100%, 2016, always strive to become the strongest version of yourself, blog, blogg, bloggare, bloggpost, första hjälpen, hjälp med träning, illustration, never say you can't, personlig träning, röda korset, träna, träning, träningsblogg

Kan man bli stark när man minskar i vikt?

Hej på er!
 
Hoppas att allt är bra med er, med mig är det strålande. Efter mitt PR i marklyften igår (kan ses här)
så känns det väldigt bra i kroppen. Dock så blir det en vilodag från gymmet idag, dels för att min kropp
behöver det men också för att jag inte hinner. Ska strax iväg till röda korset och träffa och öva med alla
andra första hjälpare för första gången. Det ska bli kul att få träffa alla ^^
 
Det går ofta en myt om att man "kan gå ner i vikt" eller "öka muskelmassa", många säger att det inte 
går att göra båda samtidigt. Jag vill å andra sidan hävda motsatsen, det går absolut att öka muskel-
massa samtidigt som du minskar i kroppsfett. Det viktiga är dock att lägga kaloriintaget på en nivå
som inte är alltför låg. Jag vet att det är mycket snack om kalorier hit och dit men det är speciellt 
viktigt i det här sammanhanget. Här kommer också typen av träning att ha betydelse, uthållighetsträning
är inte lika optimalt som att köra tyngre träning. För att kroppen ska förstå att den fortfarande behöver
musklerna bör de utsättas för högre belastning, helst en blandning av hypertrofi och maxstyrka/explosivitet. 
 
Figur: Mina illustrationskunskaper är på topp efter 5 år på universitet! ^^
 
Så hur många kalorier ska man minska? vi är alla olika och jag kan bara tala för min erfarenhet och 
andra om jag haft kontakt med's erfarenheter och jag brukar ha tumregeln att ligga runt 20% under den
kalorimängd som jag äter i vanliga fall. För att läsa mer om hur du kan räkna ut din egen kalori-åtgång
kan du läsa ett tidigare inlägg här: http://simzore.blogg.se/hur-raknar-man-kalorier.html
 
En bra indikation på att muskelmassan ökar är om styrkan ökar, kanske inte nödvändigtvis maxstyrkan
men den totala mängd skrot du orkar lyfta under ett pass. Jag har hört många goda exempel på 
personer på gymmet som blivit starkare under en deff. Så det behöver inte vara det ena eller det andra,
visst, vill du bli starkast bör du nog inte ligga på underskott i kalorier, men du behöver inte offra din styrka
när du går ner i vikt. Never say you can't!
 
Stay strong!
Stay tuned!