Allmänt, Kost, Motivation 100%, 2015, Mattips, PPPPP, god mat, kyckling, lax, mat, matprep, motivation, nyttig mat, nyttigt

Något att komma ihåg!

Hej på er! 
 
Hoppas att söndagen behandlar er väl och att ni har laddat batterierna inför kommande
vecka. Själv är jag redo att tackla nästa vecka och ser faktiskt fram emot den. Har lagat min 
mat för kommande 3-4 dagar och städat iordning, ni vet, det där som man aldrig hinner (eller
orkar) göra annars. Har en tendens att få sådana infall på väldigt udda tider. kommer
på att jag ska städa klockan nio på kvällen men min moraliska del säger till mig att det skulle
störa grannarna.
 
Figur1: Lax är ju så otroligt gott och så lätt att göra, bara in i ugnen i 20-25 min! 
 
Figur2: Lyxar till det lite med lätt creme fraiche, det är en väldigt bra smakhöjare! rekommenderas!
 
Figur3: Väljer kycklinginnerfilé, är lite saftigare än kycklingbröst, på med persilja och in i ugnen bah! 
 
Figur4: En timme senare har man mat för ganska många dagar framöver! 
 
Som sagt, storkok. Jag känner att den här bloggen börjar mer och mer likna en matblogg snarare 
än en träningsblogg. Men det är också det jag vill visa er, att träning, mat och vila hänger ihop.
Det går inte att träna och tro att man ska få grymma resultat om de två andra faktorerna 
försummas.
 
Idag var det min vilodag och när det är det då menar jag verkligen vilo-dag. förutom
att städa så har jag inte satt några fler mål med dagen. Ta den lite som den kommer och göra det
man tycker om utan att anstränga sig kan göra under. Kanske till och med göra något som man
aldrig skulle ha gjort annars ( i mitt fall städa ;) ) för att komma ur rutinerna  och sitt eget beteende-
mönster för en stund. under träning bryts kroppen ned och när man vilar byggs den upp (speciellt 
under sömnen) det är då inte mer än logiskt att göra kroppen en tjänst och ge den tid att läka.
 
Maten är lika viktig, för att kunna reparera vävnader (muskler) i kroppen behövs byggstenar,
dessa byggstenar kommer från protein som bryts ned till aminosyror. Det är dock ofta snack om 
att man måste äta enorma mängder protein varje dag för att växa, jag vet, för att jag har själv
varit där. faktum är att det inte behövs så stora mängder, 2-2,5 gram protein per kilo kroppsvikt räcker
ganska långt. Jag skulle snarare säga att det är diversiteten eller variationen i kosten som är
viktig. Att äta en balanserad kost där man får med mikro-nutrienter (vitaminer & mineraler) och 
makro-nutrienter (Protein, kolhydrater och fett) i en bra balans. I senre inlägg ska jag skriva vad
just en bra balans är.
 
Från det här inlägget kan ni ta med er att 1: VIla är väldigt viktigt för kroppens utveckling, 2: Maten 
är väldigt viktig för kroppens utveckling. Ganska trivialt kanske och något snarlikt som detta har 
ni kanske läst lite överallt. Dock så är det här bara en försmak (smak=matrelaterat) på det som
skrivs i kommande inlägg så....
 
Stay strong!
Stay tuned!