Allmänt, Motivation, Träning 100%, 2015, bänkpress, klara mål, knäböj, marklyft, mål, målsättning, sätta mål, träning

Målsättning!

Hej på er! 
 
I det här inlägget tänkte jag skriva lite om mål, vilka mål jag har med min träning och varför det (enligt mig) är viktigt att sätta mål. Detta gäller såklart i alla områden av livet men i just mina mål som jag kommer dela med mig av idag är träningsrelaterade. Det är väl bara att köra igång!
 
Såå... Varför ska man sätta mål? för det första är det en indikation och en bekräftelse för dig själv och andra att du faktiskt har åstadkommit något. Att klara ett mål är ett bevis på att när du bestämmer dig för något, då gör du det! När bollen väl är i rullning så finns motivationen där att klara nästa etapp, nästa mål. Detta gör att just målsättning är en väldigt effektiv motivationsboost. 
 
För det andra så är människan är av naturen en varelse som behöver utmaningar, utan utmaningar blir vi lätt omotiverade. Har vi inte umaningar så skaffar vi gärna dem. En arbetslös som sitter hemma hela dagarna kan känna att det är en utmaning att "bara" gå till frisören. Vi lever i en tid då vi inte behöver slåss för att överleva, saker som vi idag tar för givet, mat, bostad och andra materiella ting är ingen direkt utmaning att skaffa. Många ser det som en rättighet, andra som ett previlegie, poängen är att de finns där. Därför måste vi sätta utmanande mål i andra delar av livet. 
 
Hur ska man sätta ett mål? Enligt det som lärs ut idag ska ett mål varken vara för svårt eller för lätt. Vilken tur att vi bor i Sverige så jag kan använda ordet "lagom". Det ska vara en lagom svår utmaning och hur vet man det då? det är just det svåra. För det första måste man fråga sig, vad vill jag uppnå? vad vill jag få ut av träningen? vill jag bara må bra eller vill jag börja tävla? Det viktigaste är att man har ett mål under en bestämd tid. En bra början är ju att sätta ett mål mellan tummen och pekfingret, "jag ska ta 100 kg i bänkpress innan jul". Där har vi ett mål och en tidsram. Om man märker att det är ett för lätt eller för svårt mål så kan det justeras. När man känner sin kropp och sig själv är det lättare att sätta mål i framtiden, men börja någonstans.
 
Det är också viktigt att ha delmål, lite som Forrest Gump när han börjar springa i filmen, först springer han till slutet på gårdsvägen, sen springer han till utkanten av staden osv osv...(han har ju dock inget slutmål). Det blir lättare att checka av hur man ligger till och kan därmed justera sin träning. När ett mål väl är avklarat är det viktigt att genast sätta nya mål. 
 
 
Blir ett långt inlägg känner jag, haha! 
 
Nu såhär i slutet tänkte jag nämna lite om mina mål. Märkte att när jag satte mina mål i bloggen förra gången ökade motivationen rejält. Hoppas att det gör det den här gången också.
 
Alla mina mål är tidbegränsade till slutet av året, så till 31 december ska jag maxa följande vikter:
Bänkpress: 112,5 kg
Marklyft: 200 kg
knäböj: 140 kg
Militärpress: 65 kg
 
 
 Figur: Oj vad jag tar i, om jag ändå tog i så hårt i gymmet! ;)
 
Detta är preliminära mål, de kan öka eller minska. Ska göra en avcheckning kommande vecka. Min kroppsvikt ska ligga på samma är det tänkt 73-74 kg. Annars kan man ju äta upp sig till 80 kg och lyfta tungt men jag vill fortfarande vara smidig. Jag ska dessutom ta dessa vikter utan lyftarbälte, vilket jag hade när jag tog 210 i mark för 2 år sedan. Back on track! 
 
Jag kommer hålla er uppdaterade, så kika gärna in och kolla läget! =)
 
Stay strong!
Stay tuned!