Allmänt, Motivation 100%, 2015, fitness, fitnessblogg, fitnessfreak, hjälp med träning, mental styrka, mental träning, positiv, reframing, shit to fit, simzore, simzore fitness, träning, tänkande

Tänk positivt!

Hej på er! 
 
Hoppas att ni har det bra i kylan, cyklade nyss från universitetet och jag frös något enormt på den korta sträckan hem till mig. Såg att många studenter var påväg mot universitetsområdet iklädda overaller, då kan man ana att det är en kravall på gång (kravall = fest med overall). Nu sitter jag i lägenheten och har lite tända ljus och massa filtar över mig så nu mår jag bra! :)
 
Jag tänkte skriva lite om positivt tänkande och om hur jag tänker kring det (fattade ni ordvitsen? ;) ). Att vara positiv i alla situationer är såklart i princip en omöjlighet men det finns vissa tillfällen där man känner att man hellre hade varit positiv än negativ. Jag vet inte hur det är med er men någon gång när jag sagt något negativ eller kritiskt till någon har jag själv reagerat på att jag varit onödigt kritisk, istället för att se möjligheterna så har jag sett svårigheterna....
 
Det finns några tips som jag brukar tillämpa, de är inga mirakelkurer som får dig att få från negativ till positiv på stubinen men de ger definitivt inspiration till det positiva jaget. 
 
Tips#1: Positiva lappar.
Det kanske låter lite löjligt men att hänga upp lappar i lägenheten eller på arbetsplatsen som det står uppmuntrande kommentarer eller positiva ord på är ett knep jag använder. Istället för att använda lappar så har jag istället skrivit några inspirerande citat på min whiteboard vid dörren. Så varje gång jag lämnar lägenheten får jag en dos av uppmuntrande citat. 
 
 
Figur: Tankvärt! Speciellt för mig som älskar omelett! :D
Figur: Brukar byta ut lite då och då!
 
Tips#2: Reframing
Detta är ett verktyg som kan fungera väldigt bra, men det kan även användas på ett mindre bra sätt. Egentligen är det en typ av självmanipulation för att få sig att tänka på ett annat sätt, eller från ett annat perspektiv. Tänk dig att du kommer in på din chefs kontor, du har något jättebra resultat du vill redovisa och är väldigt ivrig att få göra det. När du kommer in på hens kontor möts du av kalla handen och får i princip ingen reaktion från hens sida. Många skulle gå iväg mellan svansen mellan benen och må dåligt, kanske tänka att "chefen gillade inte alls det där" eller "varför ska jag ens anstränga mig när jag inte får någon uppskattning".
 
Det är här reframing kommer in. Du ställer dig frågan: "kan det ha funnits ett skäl till att hen reagerade som hen gjorde?". Det kan ju ha funnits många orsaker till det, kanske hade hen bråkat med sin partner kvällen innan, kanske är hen uppstressad över någon annan privat sak, kanske var det bara så att hen inte var på ett bra humör just då du kom in. Vi har ju alla (eller många av oss) ett humör som kan svänga. Så intala dig själv att du försöker igen lite senare, när du ser att hen är på ett bra humör! :)
 
Hur kan det missbrukas kanske ni tänker? jo, det kan också vara ett sätt att komma på ursäkter för att något inte blir som man tänkt sig. "jag kuggade tentan, men det var för att den var för svår, jag hade hade klarat den om den var lättare". Visst, kanske hade läraren en dålig dag när han gjorde den där tentan också... Nä, det gäller att kunna särskilja på ursäkt och reframe.
 
Tips#3: "Jag är tacksam för".
Detta är ett bra knep för att inse att man har det ganska bra ändå, det finns alltid dem som har det värre. Gör detta varje kväll: Skriv ner 3 saker du är tacksam för. Det kan vara något som hänt under dagen, eller det kan vara en stor sak som "jag är tacksam för att hela min familj är välmående". Detta har hjälpt mig ganska mycket att tänka att jag har det bra. Så fort man börjar gå igenom vad man är tacksam för kommer det att associeras med positiva tankar. Studier som gjorts visar att de som gör detta mår generellt bättre psykiskt än de som inte gör det. 
Figur: Min diskreta tacksamhetsbok! :)
 
För att inte inlägget ska bli för långt bryter jag här. Jag har en del andra bra tips också som kommer komma i framtiden. Hoppas att ni tyckte att det var läsvärt, ännu gladare blir jag om ni faktiskt tillämpar tipsen, det är ju ingen stor uppoffring. Med de orden avslutar jag med....
 
Stay strong!
Stay tuned!