Allmänt, Kost 100%, 2014, GI, always strive to become the strongest version of yourself, bodybuilder, diet, fitness, fitnessblogg, fullkornsris, never say you can't

Kosttips!

Hej på er!
 
Det var ett tag sedan jag gjorde ett inlägg med lite kosttips så varför inte 
göra dett denna underbara fredagskväll! ^^
 
Figur: 4 protioner á 100 gram, 50% fullkorn, 50% basmatiris
 
Är du trött på att äta fullkornsris? smakar typ kartong, inte sant? 
Fullkornsris är väldigt bra ut hälsosynpunkt eftersom den är väldigt
fiberrik och har lägre GI-värde än "vanligt" ris vilket gör att det hjälper till
att hålla en jämn blodsockernivå.
 
Samtidigt är inte "vanligt" ris så dåligt som många påstår att det är. Det
många som följer GI-metoden missar är att de bara kollar GI:t på varje
enskild matvara och tänker inte på att saker förrändras när maten kombineras.
Fett gör tex att upptaget av kolhydrater saktar ner, dvs sänker GI:t. Mer om det
i senare inlägg.
 
Nu till mitt tips: Blanda fullkornsris och typ basmatris. Det gör att smaken blir mycket
bättre samtidigt som att det är ett relativt lågt totalt GI-värde. Dessutom gör det
här att det kanske blir lättare att hålla dieten för att uppnå önskat resultat.
 
Jag använder Garants basmatiris och Uncle Bens fullkornsris. Detta beror på att
många typer av fullkornsris har en koktid på typ 40 min men Uncle Bens går att
göra på bara 10 min. Eftersom basmatiriset har samma koktid kan jag slänga 
i allt ris i samma kastrull så jag slipper koka två uppsättningar! ^^
 
Så prova detta så kanske det blir något lättare att dieta och äta hälsosamt.
Många gör det svårare än vad det behöver vara!
 
Figur: Som Kai Greene säger: PPPPP, Proper preparation prevents poor performance!
 
Stay strong!
Stay tuned!