Kost 100%, 2014, deff, kalorier, kost, kostschema, myfitnesspal

Mitt kostschema!

Hej på er!

Som utlovat lägger jag nu ut mitt kostschema. Detta är skräddarsytt för just
mig och mina energibehov men kan ändå ge en uppfattning om hur man kan 
bygga upp ett eget kostschema. Det viktigaste är att man håller sig under 
sin kropps vanliga energikonsumtion TDDE. Jag kan rekommendera att inte 
sänka dina kalorier alltför mycket i början. Jag sänker mina runt 400-500 kalorier
per dag, vilket motsvarar en normalstor måltid. För att inte behöva gå hungrig
hela tiden så minskar jag storleken på varje måltid istället och dessutom
kommer jag att dricka mycket vatten. Forskning har visat att vattenbaserad
mat (typ soppor) håller en mätt mycket längre tid. Jag tänker därför försöka 
dricka mycket vatten under varje måltid.
 
Hur tar man reda på sin energikonsumtion? jag trodde aldrig att du skulle fråga! ;)
Det bästa är, som nämnt i tidigare inlägg, att prova sig fram genom att äta en
bestämd mängd kalorier och se om kroppens vikt ändras. Om den inte ändras
har du hittat ditt TDDE. Detta, som ni förstår, tar ett tag att få reda på men det
är den absolut säkraste metoden. Annars finns det massa program som räknar
ut TDDE åt dig, som baserar uträkningarna på din vikt, längd och aktiviteter. Den 
tar inte hänsyn till din ämnesomsättnings hastighet, men det är som sagt en 
fingervisning. Den bästa (enligt mig) finner ni här!
 
Figur: Matexempel 1. 
 
Figur: Matexempel 2.
 
 
Figur: Matexempel 3.
 
Som ni ser så uppnår jag inte riktigt kalorimålen men jag känner att det är nära nog. 
Dessutom har jag alltid haft svårt att få i mig tillräckligt mycket kolhydrater, gillar
hellre att lägga till lite extra fett. Dessutom kan det också ses att jag inte lider speciellt
mycket, jag käkar mycket frukt och jag har till och med råd att äta två kakor per dag.
Jag äter samma frukost, kan hända att jag gör ett till matexempel där jag ändrar
frukosten till proteinpankakor mm. ^^
 
Det behöver inte vara så farligt att dieta, bara man vet vad det är i saker och ting!
Det är extremt lätt om man använder Myfitnesspal, bara att söka efter maten 
och lägga till den i sin "mat-dagbok"! :)
 
 
Stay strong!
Stay tuned!