Allmänt, kosttillskott 100%, 2014, gymgrossisten, information, kosttillskott, tips, träning

Kosttillskott 101

 
 
 
 
Hej på er! 
 
Jag kommer ihåg när jag skulle köpa kosttillskott för första gången. Det var hur svårt
som helst att veta vad som var bra, vad som fungerade och vad som var inte var värt att
slösa pengar på. Tänkte därför gå igenom lite kosttillskott i det här inlägget som jag
personligen tycker kan vara värt att spendera på om man har lite slantar över.
 
Whey: 
Vassleprotein som är väldigt bra för alla som idrottar, såväl löpare som de som styrketränar.
Kroppen är uppbyggd av proteiner så jag behöver inte ens säga hur viktigt det är att ha en 
relativt proteinrik kost.
 
Figur: Whey är ett billigt proteintillskott som ger mer byggmaterial till musklerna (klicka på bild för info!)
 
Gainer: 
En kombination av protein och kolhydrater som hjälper kroppen att återhämta sig. Även detta
kosttillskott passar de flesta som är aktiva och sportar. De gäller dock att kolla på innehålls-
förteckningen innan man köper eftersom många gainers innehåller mycket socker.
Figur: Täcker kaloribehoven enkelt, lätt att bara ta en shake! (klicka på bild för info!)
 
 
Kreatin: 
Ett av de mest testade kosttillskotten i världen som har visat sig ha en positiv effekt på 
prestationen. Kreatin är ett ämne som lagras i musklerna och används vid explosiv träning.
Så de som uttövar någon typ av explosiv sport, som tex powerlifting, sprint eller andra sporter
där explosivitet är viktigt, typ hockey eller fotboll mm.
Figur: Ett riktigt billigt tillskott som har bevisad effekt! (klicka på bild för info!)
 
Fun fact: kroppen använder fett vid låg aktivitet (tex promenader), kolhydrater används vid 
mellanintensiv aktivitet (tex långdistanslöpning/skidåkning) och kreatin används vid explosiv 
träning (exempel som ovan).
 
PWO:
Pre Workout som jag har skrivit om här.
 
Multivitamin:
Är som det låter, en tablett med alla vitaminer som kroppen behöver. Jag tror 
att det är tack vare denna som jag håller mig frisk och pigg nästan jämt. Detta är
ett tillskott som kan behövas om du känner att du har en dålig  variation i din kost.
Figur: En tablett om dagen är riktigt bra för kropp och knopp! (klicka bild för mer info)
 
Finns som sagt många många fler typer av kosttillskott att det är omöjligt att räkna upp
dem i ett inlägg. De som står ovan är dock de jag tycker kan vara värda att investera i. 
Det finns mycket där ute som inte gör så mycket skillnad så det gäller att göra lite 
research själv. 
 
Till sist vill jag bara säga att det inte alls är nödvändigt att använda sig av kosttillskott
men samtidigt underlättar det ganska mycket eftersom man kanske inte behöver äta
stora måltider flera gånger om dagen, utan kan istället ta en shake.
 
Hoppas att detta hjälpte någon i allafall! ^^
 
Stay strong!
Stay tuned!
 
 
.