Allmänt, Kost 100%, 2014, Simon Perjans, bli stark, blog, blogg, bloggare, design by Simon P, diet, fett vs socker, fettförbränning, fitness, fitnessblogg, fitnessfreak, god mat, hälsa, kost, kosttips, mat, matporr, mycket mat, never say you can't, simon, simzore, simzore fitness, socker, stark, stark kille, starkare

Socker vs fett: Vilket är värst?

Hej på er!
 
Dags att spräcka ballongen en gång för alla! vilket är egentligen sämst ur hälsosynpunkt,
är det socker, dvs snabba kolhydrater eller är det fettet som många av oss överkonsumerar?
 
Tittade på vetenskapens världs senaste avsnitt igår kväll och jag kan starkt rekommendera
att ni tar och tittar på det, länkar avsnittet här!
 
 
Figur: Dagens mat innehåller allt mer socker...
 
 
För er som inte vill titta på avsnittet så skriver jag ner några saker som jag 
tycker kan vara värda att tänka på när man ska lägga upp sin diet, dock ska det
nämnas att de dieter som tvillingarna utför är väldigt extrema, antingen bara 
socker eller också bara fett!
 
Vid högintensivt arbete använder kroppen glykogen (kolhydrater) som energi vilket
gör att om du bara äter fett som energikälla kommer kroppen istället skapa glykogen
genom att bryta ner muskler.
 
En stor del av hjärnaktiviteten kräver också glykogen. Om blodsockret sjunker har vi
nog alla känt att man inte är sitt brightaste jag! Vid en fet måltid blir man ofta trött och 
slö.
 
Figur: Fet mat kan ju vara gott....iband....i måttlig mängd! ^^
 
Insulin ,som är ett hormon som reglerar vårt blodsocker har en direkt koppling till personers
hälsa. Om man ständigt har hög insulinproduktion ser man ett samband med ökad vikt 
och ökad sjukdom. Kroppen klarar bara av att ta hand om en viss mängd kolhydrater, resten
omvandlas till fett. (kommer ett inlägg senare om just detta!)
 
Häpnandsväckande: Fett ökar risk för diabetes!? vi som i alla år har trott att socker har varit
boven i det hela och så visar det sig att socker faktiskt effektiviserar insulinproduktionen.
Nu ska man ju ta de här resultaten med en nypa salt förstås men jag blev helt mållös.....
 
Slutligen: det är ofta kombinationen av fett och socker som gör oss frestade att äta mer. 
just 50/50 socker och fett verkar vara en riktigt farlig kombination när det gäller smak. 
Exempelvis Cheesecake och glacerade munkar innehåller just det förhållandet.
 
Figur: Inte bra att titta på sånt här under diet! ^^
 
Reflektion: När jag hör det här med att en fet diet bränner muskler tänker jag tillbaka 
några år. När det var så trendigt att köra LCHF och alla snackade om att man minskade
i vikt och hade fortfarande energi mm. Jag är rädd att en stor del av den tappade vikten 
som folk pratade om faktiskt var muskelmassa! :( fuck that shit! 
 
Jag vet inte om man ska dra en stenhård slutsats av det här, det är ju ingen omfattande
studie direkt, bara två försökspersoner. Jag tror dock att det kan vara värt att forska mer 
om det här för det är väldigt intressant. Det tycker nördiga jag i alla fall! ^^
 
Hoppas att ni gillade inlägget, hoppas ännu mer på att ni tog en titt på programmet. Det
är garanterat mer lärorikt än min taffliga sammanfattning! ;)
 
Stay strong!
Stay tuned!
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Fröken Elva:

Wow! Måste kolla på programmet, det låter otroligt intressant!

Svar: hehe det tycker jag verkligen att du ska! och det var det! :)
Simzore