Top 5 100%, hälsa, kost, myter, mythbuster, top 5 tips, träning

Top 5 Myter Om Träning #2!

Gokväll kära läsare!
 
Som jag nämnde i min tidigare top 5 myter om träning så finns det så många
myter därute som måste krossas så jag känner att det är dags att göra en till.
Så, utan att skriva alltför mycket skit innan så tycker jag att vi kör igång, lets go! 
 
Myt1: Muskler förvandlas till fett om jag inte tränar!
 
Myth busted: Alltför många tror att om man bygger för mycket muskler kommer detta
att förvandlas till fett när man blir gammal. Jag kan dock lugna er och säga att så inte 
är fallet. Det är dock sant att om man inte tränar så försvinner muskelmassa. Du
har troligen hört frasen "if you don't use it, you'll lose it!". Detta betyder inte att musklerna 
blir fett. Det är ganska logiskt om man tänker efter, kroppen vill göra allt för att behålla 
sina fettreserver och den har muskelmassa som den aldrig använder så då tänker den,
"amen vafan, vi tar lite muskler som bränsle istället då!" protein innehåller ju lika mycket energi
som kolhydrater så då används det som energi. Ska även nämna att det inte heller går åt andra 
hållet, dvs att fett förvandlas till muskler. Den har man ju också hört några gånger... Inte sant. 
Fett bränns, muskler byggs.
Figur: Vart tog musklerna vägen Arnold?
 
Myt2: Muskelmassa/styrka ökar linjärt:
 
Myth busted: Hade kunnat vara myth plausible om man bara hade tittat på en nybörjare. Om man
precis har börjat träna kommer man se en snabb ökning, både av muskelmassa och styrka, de 
går ju trots allt (oftast) hand i hand. När man dock har tränat ett tag (skiljer sig från person till person)
kommer man komma till ett läge där man inte alls ökar lika mycket. Eller kanske att man inte 
ökar något alls, detta kallas en platå och för att bryta platån krävs det att man ändrar något med
sin träning. En platå betyder att kroppen har vant sig vid hur du tränar och du behöver därför chocka
den på något sätt. Det kan vara genom att öka antal reps, byta övningar eller till och med byta 
träningsform. 
 
Det kommer också att gå segare och segare att bygga muskler, första året kanske du bygger 4 kg
muskelmassa, nästa år 3 kg och efter ett antal år kanske du bara bygger 1 kg muskler/år. 
Det är tråkigt men sant. Detta har såklart också med gener att göra. Vissa kanske har svårt 
att bygga muskler redan från början....
 
Myt3: Tjejer ska inte träna som killar!
 
Myth busted: Detta är också en sån där myt som skulle kunna vara plausible, beroende hur man 
ser på saken. Den första frågan jag ställer mig när jag hör ett sådant här utalande är: Ok....men 
hur tränar en kille? finns det något specifikt sätt som killar tränar på? jag menar, vissa tränar 
styrka (powerlifting) , andra tränar uthållighet (crossfit, löpning) eller bodybuilding. 
 
Om man ser på själva muskelbyggandet, att tjejer tex skulle bli alltför stora om de tränade 
tungt är en total myt. Tjejer bygger inte muskler lika snabbt som killar (beroende på många 
faktorer men främst för att de har mindre mängd testosteron.) och om ni refererar till tjejerna
som tävlar i Miss Olympia så....Har de "förhöjda" halter av testosteron ;). 
 
Men som sagt myth plausible om man frågar personen vad hon vill uppnå. Vill hon bara ha en mer 
tonad fysik kanske inte powerlifting är det optimala.... samma som att löpning för en bodybuilder inte 
är det optimala....
Figur: WORD!
 
Myth4: Ju mindre jag äter ju snabbare förlorar jag fett!
 
Myth busted: om du tex har en tomgångsförbränning på 2000 kcal, dvs det din kropp gör av
med på en dag utan träning mm. och sedan sänker direkt till 1000 kcal/dag. Visst, de första
dagarna kommer vikten att rasa, främst på grund av förlorad  vattenmassa för att bla dina
muskler töms på vätska. En liten andel kommer ju såklart också att vara fett men ingen betydande
mängd. Kroppen kommer därefter att göra allt för att anpassa sig till det låga kaloriintaget, tex genom
att stänga ner "onödiga" funktioner i kroppen. Du kommer att känna dig trött och ditt immunförsvar
blir svagare. Det många tänker då är: "Jag minskar ju inte i vikt, då sänker jag kalorierna ännu mer!".
Så sänks kalorierna till kanske 500 kcal/dag. Detta är riktigt farligt låga nivåer och du kommer få
samma vikt-effekt som innan, fast mindre eftersom du inte har så mycket mer vätska att göra av med.
Så du minskar lite i vatten och ännu mindre i fett! Med andra ord, myten är "BUSTED".
Minska inte kalorierna mer än 300 kcal per gång!
 
Figur: Glöm alla gurk-, vatten- och banandieter och allt vad det heter! ät allt med måtta! ^^ 
 
Myth5: Jag kan ändra formen på muskeln med olika övningar!
 
Myth busted: Det går inte att forma muskeln ,det enda som du kan göra är att ändra dess storlek.
Du kan däremot ändra formen på tex dina armar beroende på vilka muskeldelar du tränar. Biceps
består av två olika muskler, den långa bicepsmuskeln och den korta. Genom att köra olika övningar
som siktar in sig på dessa (delvis) separat får man form på den totala bicepsen. Så jag antar att man kan 
argumentera om detta. Jag ser dock varje delmuskel som en muskel, och dessa kan man inte forma.
Muskelns form beror på gener, vissa har korta "bulliga" biceps medan adra har långa "limpor"! ;)
 
Hoppas att detta var till nytta och jag hoppas att ni lyckades läsa igenom allt utan att somna! ;)
Det finns många fler myter där ute som bör knäckas så det bör komma fler top 5. Har ni 
någon fråga så är det bara att ställa den i kommentarsfältet. 
 
Nu ska jag fortsätta pluggandet. Vi hör imorgon! :)
 
Stay strong!
Stay tuned!