Vad jag äter/dricker under och efter träning!

Figur: Matlagning i full gång!
 
Hej på er!
hoppas att alla har haft en bra dag, min har i princip just börjat. Vaknade upp klockan 
två så jag har inte varit vaken speciellt länge, håller just nu på att laga "lunch" som 
kommer att bestå av kyckling, gönsaker och någon kolhydrat-källa som jag inte 
har valt ännu. Har glömt att handla så jag antar att det blir en nödlösning med 
spagetti! :P
 
Hursomhelst, kom hem från mitt träningspass nyss som idag bestod av axlar och
mage. Det börjar bli riktigt varmt och kvavt i källargymmet där jag tränar nu. man
orkar helt enkelt inte lika mycket. Jag gör dock mitt bästa och känner att jag får ut 
lite av träningen i allafall. 
 
Men det spelar ingen roll hur hårt du tränar om du inte äter rätt och hela tiden
förser kroppen med de resurser den behöver. Tänkte därför dela med mig av vad
jag använder under träning och vad jag äter efter träningen för att få ut så mycket
av den som möjligt.
 
Så...Vad tar jag under träning? 
Jo, jag tar aminosyror i form av BCAA, använder just nu märket smartsupps med 
smaken apelsin. Aminosyror gör att du minimerar muskelnedbrytning under träning
och stimmulerar muskeluppbyggnad. Det sägs även ha en viss uppiggande effekt men
jag märker inte så mycket av det.
 
Jag tar detta i pulverform i en shaker, tillsammans med kreatin-monohydrat som
är ett naturligt ämne som finns i bla kött. Vid hård ansträngning där kroppen inte
får tillräckligt med syre används kreatin som huvudsaklig energikälla. Det 
är alltså bra vid väldig bra vid explosiv träning och för att öka maxstyrkan.
 
 
Figur: Post workout meal!
 
Efter träning tar jag detta, en glass, whey och kaffe. Inte riktigt vad man kunde förvänta sig av en som är så
"hälsosam"... Eller hur. Men i det här fallet stämmer den klyschiga frasen 
"det är inte så farligt som det ser ut". Jag anser att man ska få i sig snabba kolhydrater
och protein direkt efter träning. Många säger nu att det inte är så viktigt att få i sig
någonting inom en timme efter träning som man tidigare trott. Även om det är sant
så känner jag att jag vill ha i mig någonting direkt, eftersom jag tränar så hårt blir jag
trött efter träningen och vill därför ha lite socker i mig så att jag piggnar till.
Jag ser det även som en belöning efter ett lyckat träningspass. Det gäller att hela
tiden belöna sig, det ökar prestationsförmågan enormt mycket, anser jag.
 
Ha en bra kväll! 
 
Stay strong!
Stay tuned!