Handla smart!

Figur: hamstrat upp med nästan 6kg kvarg från Lidl!
 
Tja! vad kul att just du läser min blogg! ;)
Jag har märkt att jag skriver mycket om vad man kan äta
om man tränar hårt, och att det är viktigt att äta mycket. 
Då kan man ju lätt inse att ju mer man äter ju mer mat kommer
att försvinna ur kylskåpet, som betyder att man måste åka och
handla oftare och mer. Var jag vill komma är, det kommer  att 
kosta en hel del med pengar! 
 
Många som just har börjat en sundare livsstil har svårt att veta 
vad de ska handla och av trygghetsskäl så handlar de samma
saker som innan. man lägger i sin pasta och sina mamma scans
köttbullar i korgen och tittar inte ens på innehållsförteckningen innan,
än mindre på priset. Detta resulterar ofta i att man ser sämre kroppsliga
resultat än vad man väntat sig och ger därför upp och slutar träna. 
Jag tror att man är rädd för förändring, även om det bara gäller att köpa
en ny typ av råvara: "Nä, du vet...var lite osäker på den där quinoan så
jag köpte makaroner istället...". jag vet att det låter löjligt men jag 
är nästan helt säker på att det är lite så folk tänker. 
 
Vad jag vill ha sagt är att man bör handla med förstånd och gå utanför
sin "comfort-zone". Kolla på innehållsförteckningen på varorna som
finns att välja mellan och välj den som är bäst för det ändamålet du 
ska ha det till. Jag menar...ta frukostflingor till exempel, hur kan man
köpa frukostflingor som innehåller 30g socker per 100g!? då kan man 
lika gärna hälla strössel på sin fil eller i mjölken! så snälla, läs på om
vad du äter, det kommer hjälpa dig enormt mycket! sedan finns det 
ju till och med folk som inte kan läsa en innehållsförteckning, till dem 
säger jag bara: googla skiten! 
 
Den andra saken jag nämnde tidigare var priset. Bara för att man äter
nyttigt betyder det inte att det blir dyrt. Det blir dock dyrt om man äter
mer än vad man gjorde innan, vilket du troligen kommer att göra om du
tränar hårt. Då gäller det att vara smart och ha ögonen öppna efter rabatter! 
När jag går och handlar tittar jag nästan enbart efter de stora prisskyltarna,
för det är oftast dem det står ett bra pris på. Om du kan, handla mycket om 
det är bra pris på någonting! det går alltid att frysa in och det känns bra att
ha mycket mat hemma så man slipper åka flera gånger i veckan till affären.
Kött är ofta sånt som man kan tjäna mycket pengar på om man köper dem
på rätt ställen, jag cyklar ungefär 7-8 km för att handla en gång i veckan. Jag
har räknat ut att jag tjänar ungefär 30% på det, så jag tycker att det blir värt
mödan. Jag ser ändå cykelturen som motion. Om du också ska cykla eller 
gå och handla mycket mat, ett tips... köp en rejäl väska att lägga maten i, 
det blir inte kul om det blir som för mig på bilderna nedan. väskan gick sönder 
och maten gick i backen. Som tur var så klarade sig det mesta. 
 
Detta vart ett långt inlägg, jag hoppas att jag inte tråkade ut dig. Jag 
hoppas även att du kommer att våga handla nyttigare saker nu!
med nyttigare menar jag oftast mer protein och mindre fett och kolhydrater
för det är ofta proteinet som folk har brist på i sin kost.
Med de orden avlutar jag med...
 
Stay strong!
Stay tuned! 

Figur: nerkvargad väska, inte så mysigt!