Gör dina egna proteinbars!

Figur: hemmagjord proteinbar, grymt god! 
 
Hej på er!
Är ni som jag, väldigt upptagen på dagarna och har brist på
tid att äta under dagen? kanske är du till och med student 
och behöver någonting att ta snabbt mellan lektionerna? då 
har jag ett bra tips, gör dina egna proteinbars som du enkelt
kan ta med dig. Visst, du kan även köpa bars (tex här), men
jag föredrar att göra mina egna så att jag vet vad som finns i 
dem, dessutom är de faktiskt godare och billigare än köpta.
En bar som går att köpa kanske kostar mellan 15-20kr, mina 
kostar kanske 5 kr styck och det är ungefär samma närings-
innehåll. Så, nu är ni väl sugna på att göra dina egna bars?
trodde väl det! Här är ett recept på en bar som jag tycker smakar
extremt gott! passar lika perfekt att ta med sig till jobbet eller skolan
som att avnjuta till kaffet. Eller bara som energiboost innan
träningspasset. Nåväl, här kommer receptet.
 
Ingredienser:
4,5 dl havregryn (160 gram)
3,5-4 dl whey-80 eller motsvarande protein (120-150 gram)
5 msk. jordnötssmör (naturell, finns green choise på ica och hemköp) (80 gram)
0,5-1 dl russin (valfritt, även annan frukt, tex torkade äpplen är gott)
1 dl mjölk eller vatten (rekomenderar vatten om den ska ligga
i väskan hela dagen, kan behövas mer vätska beroende på 
protein, var försiktig så att det inte blir för mycket bara.)
 
här nedan kan du följa förloppet från ingredienser till färdiga bars!

 
Hoppas ni provar att göra dessa, de är grymt goda och bra att ha 
med sig om man skulle bli hungrig. om man följer receptet får man
ungefär 8 bars, varje bar innehåller ca:
200 kalorier
7g fett
20g kolhydr.
17g protein
 
Stay strong!
Stay tuned!